Van doel naar middel: Grand Départ smaakt naar meer

Magazines | Utrecht Business Nr 3 - 2015 | Lees volledige uitgave online

Van doel naar middel: Grand Départ smaakt naar meer

Samenwerking verbindt

waardoor Utrecht excelleert

Cor Jansen, voorzitter Business Peloton Utrecht: ‘Het BPU heeft een uniek publiek-private samenwerking tot stand gebracht in het binnenhalen en realiseren van de Grand Départ. Hierdoor zijn we in staat gebleken om in de breedte slimme en nieuwe verbindingen te leggen. Deze teamprestatie maakt dat we ook individueel profijt hebben gehad, maar bovenal kon de stad Utrecht daardoor excelleren. Op dit resultaat zijn we écht trots. Hiermee kunnen we deze verbinding voor de toekomst verstevigen en verder uitbouwen naar een volgende logische stap.’

Het Business Peloton Utrecht heeft zich vanaf het begin hard gemaakt om de economische activatie rondom de Grand Départ op gang te brengen en draagvlak te realiseren. Door een brede verbinding te zoeken tussen overheid en horeca, overheid en bedrijven en tussen bedrijven onderling is de Grand Départ het eerste evenement dat zo in de volle breedte door de stad wordt gedragen en omarmd. Jansen: ‘Binnen het BPU hebben we altijd in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden gedacht. De voorpret voorafgaand aan het wielerfeest was voor ons belangrijk en is met elkaar geweldig georganiseerd. Dat succes is direct toe te wijzen aan de niet aflatende intensieve samenwerking in de stad. Echt iets om trots op te zijn.’

Succesvol activatieprogramma

Het wielerfeest werd voor het grote publiek echt zichtbaar vanaf de 100 dagen countdown. Het BPU pakte dit officiële startmoment met de introductie van haar activatieprogramma, waardoor de economische activatie groots op gang kwam. Een loyaliteitsprogramma speciaal voor de ondernemers met een uiterst succesvolle winactie, de fraaie officiële merchandising was zeer gewild, sportevenementen die zowel groot- en kleinschalig als inhoudelijk interessant waren. En niet te vergeten de Tour Experience Arrangementen tijdens de Grand Départ. Hiermee is het Utrecht gelukt om als team arrangementen op maat te realiseren die zowel voor het grote publiek als voor het bedrijfsleven interessant waren.

Ván, vóór en dóór Utrecht

Nu al blijkt dat de Grand Départ tot nieuwe en inspirerende verbindingen leidt tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen in Utrecht. Nooit eerder hebben deze partijen in de stad zo actief samengewerkt om een blijvende en duurzame herinnering neer te zetten. Jansen: ‘De Tour is voor ons geen doel op zich, maar juist een middel om het verhaal van onze stad te verrijken.’ Tijdens het WK in 2014 kende Utrecht geen publieksvenues en grote schermen in de stad. Een jaar later tijdens de Grand Départ waren die venues en grote schermen er wél te vinden. Binnen een jaar is de stad erin geslaagd om een enorme mentale omslag en schaalsprong te maken waarvan iedereen profijt gaat hebben tijdens komende voetbal EK’s en WK’s en de Olympische Spelen. ‘Dit event heeft vele Tourwinnaars opgeleverd met een hoog feel good gehalte ván Utrecht, vóór Utrecht en vooral ook dóór Utrecht. Dat is van onschatbare waarde en draagt onomstotelijk bij aan de blijvende legacy voor Utrecht.’

Nieuwe etappekoers

Er liggen dankzij de Tour unieke nieuwe samenwerkingen en prille verbindingen. De komende jaren wil het BPU deze verder verstevigen en uitbouwen. Dit wil zij doen door verbindingen te leggen met aansprekende events en vervolgens deze verbindingen te vertalen naar succesvolle businessconcepten. ‘Dit betekent dat we aan de voorkant nóg intensiever met elkaar meedenken, voorbereiden en over de eigen schaduw heen durven stappen,’ aldus Jansen. Het BPU maakt zich op voor de volgende ambitieuze etappekoers waaronder het streven om de Vuelta in 2019 naar Utrecht te halen. Maar ook het EK vrouwenvoetbal in 2017 heeft het BPU in het vizier. Hiervoor is volgens Jansen in de breedte draagvlak nodig en moet het bij iedereen ‘naar meer smaken’. ‘Vanuit de gerealiseerde teamprestatie moet er een logisch moment ontstaan om met elkaar die doorstart te maken. We hebben samen iets heel bijzonders in Utrecht neergezet en meegemaakt. Utrecht heeft met de Grand Départ geëxcelleerd waarop in de toekomst kan worden voortgebouwd. Dit noemen we in mooie termen een blijvende legacy. En dat pakken ze Utrecht niet meer af.’ n

Nu het stof van het grootste internationale wielerspektakel is neergedaald en de stad weer voor even tot rust is gekomen, kijkt het BPU met trots terug op de aanloop naar het wielerfeest en de Grand Départ zelf.

BPU NIEUWS

Cor Jansen

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement